Samenvatting van het dossier

Lifestyle-tips om met acne om te gaan

Afhankelijk van de ernst van de acne kan de behandeling langer of korter duren. Terwijl u wacht op resultaten, kunt u proberen nieuwe gewoonten aan te nemen die zowel de huid als de moraal ten goede komen. Volg de gids!

av_acne_adolescent_relax_respiration_1x1

Probeer stress te verlagen

Acne heeft vaak te maken met een combinatie van factoren. Ten eerste, hormonen: zij zorgen ervoor dat acne voor het eerst verschijnt in de adolescentie. Ze bevorderen de talgafscheiding en zorgen ervoor dat puistjes (waar 80% van de tieners last van heeft!)* ontstaan in het gezicht, op de rug, in de hals, op de schouders, ... 

Er zijn nog andere redenen voor acne: erfelijkheid (hadden uw ouders er last van?), maar ook levensstijl. Stress, bijvoorbeeld, zou de talgproductie verhogen. We hebben het allemaal wel eens gezien voor een examen of een afspraakje: het is altijd op het slechtste moment dat er een puistje opduikt!

Dus hoe kunnen we de stress verminderen die acne-uitbraken veroorzaakt? Bestond er maar een magische oplossing voor... Maar waarom wou u niet beginnen met het beoefenen van ontspannende activiteiten die emoties in balans brengen, zoals yoga, sofrologie of meditatie? De verschillende ademhalingsmethoden verjagen stress en verbeteren de zuurstofvoorziening van het lichaam én zo ook van de huid. Uw gezicht heeft er baat bij: de teint lijkt frisser en straalt weer, acne wordt minder zichtbaar.

 

Regelmatig sporten kan helpen om acne tegen te gaan. Zowel bij sport als bij het volgen van een behandeling zijn de resultaten niet onmiddellijk zichtbaar, daarom is het belangrijk om vol te houden!

Joris Palomé, sportcoach

Meer bewegen, beter slapen

Als u liever voetbalt of hardloopt dan ontspant, is dat ook prima! Lichaamsbeweging heeft alleen maar voordelen: het stimuleert de productie van de gelukshormonen (meer bepaald endorfine), wat een positief effect heeft op stress. 

Lichaamsbeweging stimuleert ook de bloedsomloop, wat de uitstraling verbetert: perfect voor het zelfvertrouwen! Vooral als een paar eenvoudige regels in acht worden genomen. Zo is het bijvoorbeeld het beste om uw huid voor en na de trainingssessie te reinigen om te voorkomen dat make-up of talg samen met transpiratie zich ophoopt in de poriën, waardoor ze verstopt raken en acne kan ontstaan. En als de activiteit buiten plaatsvindt, breng dan zonnebrandcrème aan (onthoud: de zon is de ‘beste’ valse vriend van acne). 

Twee of drie sessies per week zullen u ook helpen om beter te slapen, wat bijdraagt aan een gezonde huid.

De effecten van de zon op acne

 

av_acne_adolescents_sport-collectif_1x1

Eet gevarieerd en evenwichtig

Er bestaat niet zoiets als een anti-acnedieet, maar er zijn wel een paar eenvoudige regels die gevolgd kunnen worden om te voorkomen dat het erger wordt.

Voeding waarvoor u beter oppast

Er bestaan veel misvattingen over acne bevorderende voedingsmiddelen. We weten nu iets meer over welke daadwerkelijk een rol spelen: het gaat vooral om voedingsmiddelen met een hoge glycemische index, d.w.z. rijk aan suikers. Snoep, frisdrank, broodbeleg en chocoladerepen, maar ook chips, hamburgerbroodjes, enz. U kan ze wel eten, maar met mate.

Te verkiezen voedingsmiddelen, verschillend van persoon tot persoon

Hoe minder geraffineerd, gekookt en verwerkt, hoe beter voedsel is voor uw lichaam en huid. De enige voorwaarde is dat u kiest voor een gevarieerde en evenwichtige voeding, die zowel eiwitten als vetten, vezels en koolhydraten bevat. Eieren, vette vleeswaren en vis, gedroogde en verse groenten, volle granen en volle vruchten zijn de voedingsmiddelen waarop u zich moet concentreren.

Verzwarende factoren voor acne

VRIENDELIJK (EN DESKUNDIG) ADVIES 

Het geheim van een mooie huid is ook hydratatie. Ja, maar hoe?

Moeten we liters en liters water drinken om van acnepuistjes af te komen? Het is niet zo eenvoudig en wordt zeker niet aangeraden door wetenschappers. Wat wel bekend is, is dat uw lichaam dagelijks voldoende gehydrateerd moet zijn om het verlies van water via urine of zweet te compenseren én om een gezonde huid te behouden. Deze hydratatie wordt natuurlijk bereikt door water te drinken, maar ook door te eten: fruit en groenten, maar ook soepen en thee-infusies. 

Verzorging van de acnegevoelige huid

De juiste gebaren om met acne om te gaan

Sporten om te ontstressen en beter te slapen, een evenwichtig dieet, voldoende hydrateren, ... Deze gewoonten kunnen u helpen om u beter te voelen over uw lichaam en uw huid. Het is ook belangrijk de juiste producten op uw huid aan te brengen, want ongeschikte producten werken acne in de hand. Om uw huid met neiging tot acne te reinigen, te hydrateren, te beschermen, te zuiveren en te kalmeren, kiest u best voor formules die speciaal voor u werden ontwikkeld.

Alles over de do's en don'ts

In hetzelfde gamma

Onze oplossingen voor de verzorging van uw huid met neiging tot acne

De huidverzorgingsproducten met Thermaal water van Avène, speciaal ontwikkeld om u te verzoenen met uw huid

Cleanance Reinigende gel

Cleanance Reinigende gel

Matteert - Reinigt - Zuivert

Cleanance Micellair water

Cleanance Micellair water

Verwijdert make-up - Matteert - Reinigt

SPF 50+ Cleanance zonproduct

SPF 50+ Cleanance zonproduct

Beschermt - Matteert

Thermaal Water van Avène Spray

Thermaal Water van Avène Spray

Kalmeert - Herstelt de huidbarrière

Terug naar boven